pages

2012/09/17

الانسان بين الفرح والحزن

الحقيقه ان انا اكتشفت ان في شعره بين الفرحه والحزن

 طبعا سيبنا من اعلان بريل خاااالص بالنسبه للشعره دي ونركز شويه 

بجد انا اكتشفت ان الفرق بسيط جدا وسهل ان انا اما اكون في قمة الحزن اقلب 180 درجه وابقي في قمه السعادة طيب ازاي يا عم انت وايه الي انت بتقوله دا ؟؟؟


هقولك انا بقي ازاي 


في محاضرة من كورس اسمه البرمجه اللغوية العصبيه دكتور ابراهيم الفقي قالنا حاجه حلوه قوي ان الانسان هو الوحيد القادر علي صنع ما يريد وقت ما يريد طبعا بعد ارادة الله سبحانه وتعالي دي مفيش خلاف ولا جدل عليها 


طيب ازاي موصلناش لحل برضو ؟؟


بسيطه قوي جرب كدا شغل اغنيه حزينه جداا انت بتكون بتحبها وعيش مع الاغنيه دي وانت هتشوف حالتك سعتها عامله ازاي وبعد كدا بعديها علي طول شغل اغنيه بتتكلم عن السعاده او اغنيه انت لما بتيجي تسمعها بتبقي عايز تتنطط من علي الارض وعيش معاها برضو هتلاقي نفسك اتغيرت فعلا ومن حزن شديد جواك اتقلب ل فرح وعايز تجري وتلعب 


طيب يا فرحتي وبعدين 


وبعدين دي بقي مش هتبقي بتعتي انا هتبقي بتعتك انت انت الي هتبقي عارف تعمل ايه امتا وفين وانت الي هتبقي عارف تعمل ايه لما يكون فيك ايه علي فكره انا مش بقول الغاز او بتكلم بالشفره دي حقيقه الواحد لو فكر ان هو خلاص هينجح وان هو انسان ناجح اصلا مش فاشل هتلاقيه فعلا بيتفوق وبينجح والعكس صحيح تمام لما يكون واحد بيفكر بيأس شديد هتلاقيه كاااااارة كل حاجه حوليه حتي لو بينه وبين النجاح هي الشعره الي بين الحزن والسعاده دي الخلاصه شوف انت عايز تبقي فين ودوس  مش شرط بقي تدوس ازاي المهم ان انت تلحق قبل ما ترجع تقول يا ريتني كنت