pages

2011/04/03

يا عيني علينا



يا عيني علينا

وأنا قاعد وفي ظل الإحداث إلي حصلت حولينا وإحنا قاعدين قولت اسمع حاجه ل محمد فؤاد لقيت أول حاجه قدامي  يا عيني علينا منك يا مدينه يا عيني علينا صابرين للنهاية  أزاي يبقي نيلنا ببجري لغيرنا مشين بالتوكاله وبضرب الودع

إحنا فعلا كدا مبقاش في حاجه بتفرق معانا وبقينا كلنا مشين ومطرح ما بترسي ندقلها زي ما بيقولو ولا احنا بندرس خطوتنا كويس بعد احداث ماتش الجزائر والي حصل مع اخوتنا الجزئريين وقلنا الي ما يتقال وعملنا الي ما يتعمل وخلاص الدنيا بدائت تمشي رجعنا تاني وعدنا نفس الحكايه مع تونس
هو احنا للدرج دي وصلنا للمنظر السيئ دا قدام الناس وخلاص بقينا سيرتنا علي كل لسان العالم كله بعد ما اتقال علينا شباب مصر لازم ثورتها تدارس في المناهج
بقي شباب مصر همج وبلطجيه بيعتدو علي ضيفهوم في الشارع  يمكن انا مش عارف افكر فا عايز حد يفكر معايه هنفضل كدا لحد امتا دا انت كل ما تكلم حد يقولك يا عم الثوره قامت والدنيا اتغيرت وتيجي تشوف سلوك الناس تلاقي هو هو
وبجد انا حزين لما حدث في الاستاد بسبب قله اقل ما يقال عنها انهم شويه بلطجيه
ليس عندهم اي انتماء لبلدهم وطبعا انا ماسك نفسي بالعفيه ومش عارف اقول ايه بصراحه بس كل ما اتناه الان ان اخوتنا في تونس يتفهمو الموقف وشعونا اتجههم
وان احن ابنكن ليهم كل الحب والتقدير والي عمل كدا قله وليست باصول مصريه
ولاكن ما هم الا شويه بلطجيه بيشوهو صورة بلدهم بدون اي احساس بالمسئوليه